PHILIP GLASS: AKHNATEN

PHILIP GLASS: AKHNATEN

Hymni Aurinkojumalalle  (suom. Auli Särkiö-Pitkänen)

AKHNATEN
Oi kuinka nouset kirkkaana
helmasta taivaan äärien,
Kaikkeuden alku

Idästä kohottaudut häikäisevänä
Kirkastuu kaikki maa ääriinsä asti
Valkeus, voima, Aurinko! Kaikkeutta hallitset
Ja kultasäteesi kiirivät halki laajan maanpiirisi.

Tyytyväiset eläimet laitumillaan.
Runsas vilja nousee.
Linnut täyttävät taivaan,
Laulelevat suut.
Kaikki kasvunsa saa,
kaikki sinusta virtaa!

Niin runsahat ovat luomasi ihmeet
Vain yksi,
vain yksi Jumala on.
Maailman synnytit ja kaiken mikä on,
tahdollasi.
Kaikki mikä on, on siitä lähtöisin.

Ja maa ravinnon katseestasi saa.
Sua kaikki janoaa.
Tuot sateet ja tulvat, ja sadosta täyttyy maa.
Myös kylmemmän kauden suot, se levon antaa.

Kaikilta kätketty pyhyys.
Ainoastaan Akhnaten
tuntee sinut:
mahtisi, voimasi jaat.
Kaiken ylle kohotat hänet,
hän on auringon poika.

SYNOPSIS

I NÄYTÖS

Preludi
Sivilisaatio syntyy aavikkomyrskyn keskelle. Faarao Amenhotep III on kuollut. Horus-jumala lausuu Vanhan kuningaskunnan Pyramidien tekstejä vainajalle.

Amenhotep III:n hautajaiset (1:1)
Amonin ylipappi, Amehotep III:n sotapäällikkö ja neuvonantaja jojhdattavat Egyptin kansan hyvästelemään kuninkaansa.

Akhnatenin kruunajaiset (1:2)
Amenhotep III:n poika seuraa isäänsä valtaistuimelle ja kruunataan seuraavaksi faaraoksi Amenhotep IV:ksi. Hänen ylleen puetaan vaatteet ja kruunu, jotka symboloivat koko Ylä- ja Ala-Egyptin ylle ulottuvaa valtaa.

Kuninkaalliset häät (1:2)
Tuleva morsian Nefertiti esitellään faaraolle ja pari vihitään avioon.Molemmat empivät tulevia roolejaan.

Parveke (1:3)
Kuninkaallinen perhe ilmestyy parvekkeelle tervehtimään kansaa. Faarao paljastaa ensimmäisen kerran aikeensa muuttaa Egyptin monoteistiseksi uskontokunnaksi, joka palvoo Atenia – auringon jumalaa – ainoana jumalanaan. Faarao muuttaa nimensä Akhnateniksi (Atenin henki). Akhnaten, Nefertiti ja faaraon äiti Tye ylistävät Atenin luomisvoimaa.

II NÄYTÖS

Faaraon lahja (2:1)
Kuolleen faaraon sydän sinetöi Amonin kultin liiton. Leskikuningatar Tye ja Akhnaten suunnittelevat uudistusten toimeenpanoa. Nefertiti rohkaisee puolisoaan vallankumoukseen.

Amonin kultti tuhotaan (2:1)
Akhnaten löytää temppelistä ylipapin joukkoineen suorittamassa vanhan uskonnon rituaaleja. Akhnaten kaappaa vallan ja tuhoaa Amonin kultin.

Uusi uskonto (2:2)
Alkaa uusi Atenin aika ja järjestys, joka palvoo vain yhtä jumalaa.Nefertiti ja Akhnaten julistavat syvää rakkautta toisilleen. Nefertiti valaa uskoa epäröivään faaraoon.

Aurinkokaupunki (2:3)
Uusi Akhetatenin kaupunki – Taivaanrannan Atenin kaupunki – perustetaan vahvistamaan uutta uskontoa.

Hymni (2:4)
Akhnaten laulaa ylistyslaulun yhdelle ja ainoalle jumalalleen, joka on elämän lähde, kaiken luoja Aurinko. Kansa vaipuu hurmokselliseen transsiin uuden uskonnollisen kultin herättämänä. Akhnatenin toive uudistuksista on nyt täytetty.

III NÄYTÖS

Paratiisi (3:1)
Akhnaten ja Nefertiti nauttivat elostaan luomassaan paratiisissa kuuden kauniin tyttärensä kanssa. Kansa on kuitenkin kerääntynyt rauhattomana palatsin porttien ulkopuolelle

Aurinkokaupungin tuho (3:2)
Amonin ylipappi joukkoinen murtautuu sisään palatsiin ja surmaa Akhnatenin ja tyttäret. Vain Nefertiti ja Tye jäävät henkiin.

Tutankhamon (3:3)
Uusi faarao Tutankhamon kruunataan ja vanha polyteistinen uskonto palautetaan. Akhetaten on tuhottu.

Arkeologit (3:3)
Tapahtumat siirtyvät nykyaikaan. Arkeologit tekevät kaivauksiaan muinaisen Egyptin raunioilla ja kertoja kuullaan esitelmöimässä televisioyhtiölle Egyptin historiasta.

Epilogi
Akhnatenin, Tyen ja Nefertitin äänet menneisyydestä kuullaan vielä kerran. Kuin hiekanjyvät he katoavat kosmoksen yöhön. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva.

AKHENATENIN AIKA       
Hanna Sola/ Suomen Egyptologinen seura

Farao Akhenaten (myös Ekhnaton, ”Atenin vaikuttava henki”) hallitsi muinaista Egyptiä vuosina 1353-1336 tai 1351-1334 eaa. Valtakausi tunnetaan myös Amarna-kautena hallitsijan rakennuttaman uuden pääkaupungin Akhetatenin mukaan, jonka moderni nimi on Amarna. Akhenatenin 17 vuoden mittainen hallintokausi oli poikkeuksellinen ja mullistava. Se on ensimmäinen tunnettu aikakausi, jolloin yksi jumaluus nostettiin tärkeimmäksi muiden yli.

Akhenaten nousi kuninkaaksi isänsä Amenhotep III:n ja vanhemman veljensä kruununprinssi Thutmosen kuoltua. Hänen nimensä oli alun perin Amenhotep IV, ”Amun on tyytyväinen”, ja hallintokautensa alussa uusi kuningas ikuisti itsensä monumentteihin palvomassa monia jumalia. Hallintokautensa viidentenä vuonna hän kuitenkin vaihtoi nimekseen Akhenaten ja toteutti radikaalin uudistuksen niin uskonnon, taiteen kuin kuninkuudenkin saralla.

Egyptin ikivanhan monijumalaisen uskonnon sijaan Akhenaten otti käyttöön järjestelmän, jossa ainoaksi jumaluudeksi tuli abstrakti auringonkehrä Aten (myös Aton). Aurinkokulttien merkitys oli kasvanut jo Amenhotep III:n aikana, ja nyt muiden jumalien palvonta sekä perinteiset juhlat kiellettiin ainakin periaatteessa. Erityisen kielteisesti Akhenaten suhtautui maan pääkaupungin Theban (nykyisen Luxorin) alueen pääjumalaan Amuniin, jonka papisto ja temppelit olivat saavuttaneet huomattavan aseman ja varallisuuden. Nostamalla Atenin ainoaksi jumalaksi, sulkemalla temppelit ja siirtämällä pääkaupungin pois Thebasta Akhenaten riisti Amunin papistolta sen vaikutusvallan ja rikkaudet.

Kuningas rakennutti uuden pääkaupungin keski-Egyptin aavikolle ja antoi sille nimeksi Akhetaten, Atenin horisontti. Kaupunkia hallitsi kaksi valtavaa Atenin temppeliä, jotka poikkesivat perinteisistä egyptiläisistä temppeleistä. Aiemmin jumalia oli palvottu hämärissä pylvässaleissa, joihin oli päässyt vain muutamia auringonsäteitä. Atenin temppeleissä sen sijaan oli katoton aurinkopiha, jossa uhrattiin auringonkehrälle ja jonka Aten valaisi kirkkailla säteillään. Papiston sijaan ainoastaan kuningasperhe sai nauttia suorasta yhteydestä uuden jumaluuden Atenin kanssa, ja tavallisen kansan tuli palvoa Atenia kuninkaallisen perheen kautta.

Perhe nousi tärkeydessä itsevaltiaan hallitsijan rinnalle, ja etenkin kuninkaallinen puoliso Nefertiti esitettiin temppeleissä Akhenatenin veroisena ja täydentäjänä. Akhenaten, kuningatar Nefertiti, ja hallitsijaparin kuusi tytärtä kuvattiin temppeleiden reliefeissä palvomassa auringonkehrää, jonka säteet paistoivat heidän ylleen. Hallitsijapari kuvattiin myös näyttäytymässä kansalle palatsinsa ’ilmestysikkunassa’, ajamassa vaunuillaan kohti Atenin temppeliä ja viettämässä perhe-elämää Atenin säteiden suojeluksessa.

Akhenatenin aika on taiteessa tunnusomainen ja siihen viitataan termillä Amarna-taide. Kuningas otti käyttöön uudenlaisen, radikaalin tavan esittää kuninkaallinen perhe. Etenkin kauden varhaisissa patsaissa ja seinäreliefeissä Akhenaten ja Nefertiti esitetään pitkinä, kapeakasvoisina hahmoina, joilla on suuret vinot silmät, kapea ylävartalo ja suhteettoman paksut vatsat ja reidet. Kuninkaallisilla tyttärillä on kaljut, venytetyt päät. Erikoisella esitystavalla on ehkä haluttu korostaa kuninkaallisen perheen ainutlaatuisuutta ja epätavallisuutta: he eivät olleet tavallisia ihmisiä vaan jumalallisia ja ulkonäöltäänkin ylimaallisia hahmoja. Toisaalta kuningaspari saatettiin esittää myös perinteisin keinoin: kuningatar Nefertitin kauneus on ikuistettu vuonna 1912 Amarnasta löytyneeseen rintakuvaan, joka on esillä Berliinissä ja on yksi muinaisen Egyptin tunnetuimpia esinelöytöjä.

Akhenatenin uudistukset eivät herättäneet laajaa vastakaikua. Uuden pääkaupungin asukkaiden kodeissa palvottiin yhä vanhoja jumalia ja kansan elämä uudessa pääkaupungissa keskellä aavikkoa oli karua. Akhenatenin hallintokauden viimeiset vuodet ovat huonosti tunnettuja, ja hän mahdollisesti hallitsi yhdessä Nefertitin tai Smenkharen kanssa, joka on saattanut olla prinssi. Akhenatenin seuraaja Neferneferuaten (ehkä Nefertiti tai tytär Meritaten) hallitsi vain lyhyen aikaa. Seuraava perillinen, poikafarao Tutankhaten, vaihtoi hallintokautensa alussa nimekseen Tutankhamon. Vanha uskonto otettiin jälleen käyttöön ja suljetut Amunin temppelit avattiin.

Tutankhamonin jälkeen perheen muisto hävitettiin järjestelmällisesti:  Atenin temppelit ja muut Akhenatenin monumentit purettiin, patsaat tuhottiin tai piilotettiin, ja Akhenatenin ja hänen seuraajiensa nimet poistettiin hallitsijaluetteloista.  Akhenatenin purettu pääkaupunki hautautui hiekkaan ja löytyi vasta 1800-luvun lopussa, jolloin virisi kiinnostus poikkeuksellista hallitsijaa ja hänen epätavallista hallintokauttaan kohtaan.

Hanna Sola/ Suomen Egyptologinen seura

OOPPERA SKAALA 

Helsinkiläinen nykyoopperaan keskittyvä ammattilaisryhmä Ooppera Skaala juhli viime vuonna 25 toimintavuottaan. Puolituntisella kantaesitysteoksella Sibelius-Akatemian oopperaluokan näyttämöllä Kruunuhaan Kulmakamarissa vuonna 1996 alkanut toiminta on 25 vuodessa kasvanut mittavaksi tilausteoksien ja ulkomaisten nykyoopperoiden esityshistoriaksi. Ooppera Skaala on ollut merkittävä toimija paitsi kotimaisten oopperoiden tilaajana ja kantaesittäjänä myös oopperataiteen uudistajana. Se on tullut tunnetuksi mm. amerikkalaisen nykysäveltäjä Philip Glassin useiden teoksien ensiesittäjänä Suomessa. Ooppera Skaala on tehnyt uraauurtavaa työtä uusien nykyoopperakonseptien luojana ja näistä kokeiluista syntyneiden teoksien koenäyttämönä jo kauan ennen kuin elektronisia soundeja ja nykyteknologiaa alettiin soveltaa isompien toimijoiden produktioissa.

TÄMÄN PÄIVÄN OOPPERAA TÄMÄN PÄIVÄN IHMISILLE

Ooppera Skaala on tuonut vuosittain näyttämölle yhden uuden teoksen, parhaimpina jopa useampia. 2000-luvun alussa merkittäviä kokeiluja oli ”Nopeat ja terävät” – teossarja, jossa tuotettiin lyhyitä, tiiviitä kantaesitystuotantoja nopeasti sävellysvaiheesta esitykseen asti edeten. Ooppera Skaala on alusta asti pyrkinyt rikkomaan oopperan jähmeää tuotantoprosessia, jossa suunnittelu- ja sävellystyö vie useita vuosia. Ooppera Skaalassa on myös toteutettu workshop-henkisiä tuotantoja, jossa koko ensemble osallistuu teoksen kaikkiin prosesseihin.

Vuodesta 2011 lähtien Ooppera Skaalan tuotannot on tehty pääosin elektronista musiikkia orkestroinnissa hyödyntäen. Viime vuosien merkittäviksi saavutuksiksi voidaan katsoa osallistuminen vuonna 2015 YLEN:n Uuden Musiikin Kilpailuun, jossa se kilpaili Suomen euroviisuedustajuudesta barokkioopperaa ja elektronista tanssimusiikkia yhdistävällä konseptilla sijoittuen kolmanneksi sekä Sofi Oksasen Baby Jane-romaanin oopperadramatisointi, jonka Helsingin Sanomat nimesi syksyn 2019 oopperatapaukseksi. Teoksillaan, aihevalinnoillaan ja musiikillisilla konsepteillaan Ooppera Skaala on pyrkinyt uudistamaan oopperaa taidemuotona ja tuomaan sille uutta yleisöä, jolle traditionaalisen oopperataiteen esitysmuoto on jäänyt vieraaksi.

www.oopperaskaala.fi

OPERA BOX

Opera BOX on vuonna 2016 perustettu, Aleksanterin teatterissa toimiva oopperayhdistys, joka on esityksillään noussut nopeasti merkittäväksi kotimaiseksi oopperatuottajaksi. Sen taiteellisena johtajana toimii ohjaaja Ville Saukkonen, kapellimestarina ja musiikillisena johtajana Jonas Rannila ja yhdistyksen puheenjohtajana ja tuottajana tenori Ville Salonen. BOXin tuotannoissa korostuvat ennakkoluulottomuus ja vahva taiteellinen näkemys. Useat BOXin ovat olleet arvostelumenestyksiä ja saaneet runsaasti huomiota eri medioissa. Opera BOX on ollut Opera Europan jäsen vuodesta 2019.

Opera BOX on vuodesta 2016 tuottanut 10 kokoillan oopperateosta joista mainittakoon Richard Straussin “Ariadne auf Naxos” (2016), Gioachino Rossinin ”Sevillan parturi” (2017), Benjamin Brittenin ”Lucretian raiskaus” (2018), Leif Segerstamin ”Metsäkansan laulu” (2018), Francis Poulencin ”Tiresiaan rinnat” (2019), Franz Léharin ”Giuditta” (2019) sekä Giacomo Puccinin ”Turandot” (2020). Yhteistyötä on tehty mm. Vaasan kaupunginteatterin ja Vaasan kaupunginorkesterin kanssa (Giuditta-operetin vierailuesitykset alkuvuodesta 2020).

Tuotantojamme vuonna 2021 olivat mm. Sebastian Fagerlundin kamariooppera ”Döbeln” sekä Eetu Ranta-ahon “Nemuru Otoko” -manga-oopperan kantaesitys. Satakunnan Musiikkijuhlien kanssa Opera BOX on tehnyt yhteistyössä Franz Leharin operetin Tsarevits (2021) ja Ilkka Kuusiston Muumioopperan (2022). Tulevia tuotantoja ovat Ranskalainen ilta syyskuussa 2022 ( Maurice Ravel: L’heure espagnole & Darius Milhaud: Pauvre Matelot), Dmitri Šostakovitšin operetti Lempeä lähiössä (Moskva Cheryomushki) tammikuussa,, Giacomo Puccinin Turandot maaliskuussa ja Stefan Lindgrenin tilausteos In Transit syyskuussa 2023.

www.operabox.net

PHILIP GLASS: AKHNATEN  

Sävellys PHILIP GLASS
Libretto PHILIP GLASS, SHALOM GOLDMAN, ROBERT ISRAEL, RICHARD RIDDELL JA JEROME ROBBINS
Musiikin sovitus TIMOTHY SEXTON
Kapellimestari JAAN OTS (1.9., 2.9.) ja JONAS RANNILA (3.9., 4.9.)

Ohjaus VILLE SAUKKONEN
Koreografia LAURA HUMPPILA
Lavastussuunnittelu ja videoprojisointi JANNE LEHMUSVUO
Pukusuunnittelu ja juliste JOONA HUOTARI
Maskeeraussuunnittelu SINI SILFVENIUS-BART
Valosuunnittelu KALLE PAASONEN
Äänisuunnittelu JANNE TEIVAINEN
Ohjaajan assistentti MILLA NISSINEN
Pukusuunnittelijan assistentti RENNE LEHTO
Koreografin assistentti KATRIINA KANTOLA ja SAARA MERENSELKÄ
Harjoituspianisti JENNA RISTILÄ
Lehdistökuvat MARKKU PIHLAJA
Horuksen tekstien suomennos MIKA NIKANDER
Tekstittäjä: MERI-KUKKA MUURINEN
Tuotanto OOPPERA SKAALA (Aija Kelly ja Elina Lehmusvuo) / OPERA BOX (VIlle Salonen)
Ompelijat RENNE LEHTO (Akhnatenin ja Nefertitin kruunut) ja Omnian mittatilausompelijan perustutkinnon ja ammattitutkinnon opiskelijat (ohjaavina opettajina PAULIINA OKSALA ja MARIA SÖDERSTRÖM-NIEMELÄ)
Mittatilausompelija ammattitutkinto: CHIA-FANG WU (Nefertitin asu), PIPSA HÄRÖ (Tyen asu), RENNE LEHTO (Ylipapin asu) Mittatilausompelija  perustutkinto: HANNA-LIISA LAUR, PRATIVA BHUSAL (Aknatenin asut), IIDA HERTTUAINEN  (tanssijoiden alaosat) JASMIN PAAJANEN, HANNA-LIISA LAUR, PRATIVA BHUSAL (kuoron alaosat)
Maskeeraajat Stadin ammatti- ja aikuisopiston maskeerauslinjan oppilaat EEVA SUOMENNIEMI, JOHANNA HAAJA, PAULIINA LAZAR, LUMI MENESES, JENNI WILLIAMSON, AINO PRIHA, NINA NURMILavasterakennus ja tarpeisto REETTA LISKO

 

ROOLIT

Edesmennyt faarao Amenhotep III HEIKKI MAHLAMÄKI (avustaja)
Akhnaten, faarao Amenhotep III:n poika ZOLTAN DARAGO (kontratenori)
Kuningatar Tye, faarao Amonhotep III:n leski, faarao Akhnatenin äiti RIIKKA HAKOLA (sopraano)
Kuningatar Nefertiti, Akhnatenin puoliso ESSI LUTTINEN (mezzosopraano)
Faarao Tutankhamon, Akhnatenin poika, Nefertitin poikapuoli KONSTA SAARI (avustaja)
Amonin temppelin ylipappi VILLE SALONEN (tenori)
Faaraon neuvonantaja Aye, kuningatar Nefertitin isä KRISTJAN MÕISNIK (basso)
Sotapäällikkö Horemhab SAMPO HAAPANIEMI (baritoni)
Horus MIKA NIKANDER (puherooli)

Kuoro

MARIIA BERTUS, sopraano), JENNI LIIKAOJA (sopraano), ANETTE RAUKOLA (sopraano), HENRIETTA GRÜNN (sopraano), RIIKKA MÄKELÄ (mezzosopraano),
EMMA SUSZKO (altto), FILIPP VARIK (tenori), MATTI TORHAMO (baritoni),
SAMPSA HEINIÖ (baritoni), MARKO TUUPAINEN (tenori),
JOONAS-VILLE HIETANIEMI (tenori), VIKTOR TÅGESTAD (baritoni)

Tanssijat

INES KAKKONEN, KATRIINA KANTOLA, REETTA KAUREMAA, SAARA MERENSELKÄ, AINO SALONIEMI, HENNA TIMONEN, ELINA VALTONEN, VILLE VÄLIKOSKI

Soitinyhtye

Kosketinsoittajat
JANNE HOVI, ELIAS MIETTINEN, JENNA RISTILÄ, TUOMAS TURRIAGO

Lyömäsoittajat
ATTE KARHINEN, SAMPO KUUSISTO, TUOMO LASSILA

 

 

Ohjaaja Ville Saukkonen ja ohjaaja/lavastaja Janne Lehmusvuo
ovat omistaneet teoksen Helsingin yliopiston egyptologian professorille
ja Suomen Egyptologisen seuran perustajalle Rostislav Holthoerille

Kiitokset

Philip Glass, Helsingin kaupunki, Taiteen edistämiskeskus, Musiikin edistämissäätiö, Aleksanterin teatteri, Dunvagen Music Publishers, Auli Särkiö-Pitkänen, Suomen Egyptologinen seura, Hanna Sola, Unkarin kulttuuri- ja tiedekeskus, Lumikinos Production Oy, Aivopesula Oy, Wise Music Group, Liekki Promotion Oy Heikki Mahlamäki, Konsta Saari, Tuotantoyhtiö Kalkki Oy, F-Musiikki, Riveria Outokumpu, Marko Hilpo