Voivatko barokin virtuoottinen koristeellisuus ja konemusiikin minimalistisuus sulautua yhteen?
Ooppera Skaala kantaesitti huhtikuussa 2014 Helsingin Kaapelitehtaan Turbiinisalissa Antonio Vivaldin barokkiaarioita ja nykypäivän elektronista tanssimusiikkia, EDM:iä yhdistävän oopperan La Furia delle Costellazioni. Oopperalaulalaja Essi Luttisen (www.essiluttinen.com), ohjaaja-lavastaja Janne Lehmusvuon sekä säveltäjä-tuottaja Visa Oscarin (www.visaoscar.com) yhdessä ideoima teos pyrkii tietoisesti rikkomaan oopperan perinteisiä konventioita. Musiikillisilta ja tuotannollisilta ratkaisuiltaan se hakee vertaistaan maailmanlaajuisesti. Esitykselliset ihanteensa se löytää tämän päivän rock- ja pop-maailman täyden audiovisuaalisen viihhdykkeen tarjoavista lavaspektaakkeleista. Teos herätti valtavaa kiinnostusta mediassa ja se esitettiin loppuunmyydyille katsomoille. Uutta yleisöä oopperalle etsivänä, kompaktina ja hämmästyttävänä uuden tyylilajin pilottina se ansaitsee tulla nähdyksi ja kuulluksi myös perinteiselle oopperalle epätyypillisillä estradeilla.
La Furia delle Costellazioni tuo samalla lavalle tämän päivän trendikkään DJ-kulttuurin ja barokin vokaalisen virtuositeetin
La Furia delle Costellazionin musiikki perustuu melodioiltaan 15 barokkiaariaan, jotka on poimittu Antonio Vivaldin eri oopperoista. Visa Oscar on kokonaan uudelleen tuottanut ja harmonisoinut ne kuulostamaan nykypäivän elektroniselta tanssimusiikilta. Musiikillisesti La Furia ei tyydy toistamaan Vivaldin sävellyksiä sähköisillä intrumenteilla, vaan on onnistunut luomaan kokonaan uuden tyylilajin. Samalla teos laajentaa ennennäkemättömästi koko oopperaesityksen käsitettä. Se on enemmän kuin tyylilajiensa summa: Luulit tulleesi oopperaan, mutta samalla kun genrerajoja ja vuosisatoja häpeilemättömästi ylittävän La Furian toinen toistaan kiihkeämmät teknosykkeet vievät oopperayleisönsä aivan uuteen paikkaan ja aikaan, se räjäyttää atomeiksi oopperan koko taidemuodon.
Raivoisien tähtikuvioiden galaksilla kiihkeät dance-rytmit seuraavat toinen toistaan!
Oopperamaista kerrontatapaa jäljittelevä tuotanto on kolmelle oopperalaulajalle (sopraano, mezzosopraano, tenori) ja kahdelle tanssijalle tehty teos, joka yhdistää virtuoottisten vokaaliosuuksien lisäksi koreografisia elementtejä ja näyttämöllistä kerrontaa. Aariat seuraavat toinen toistaan ilman juonta kuljettavia resitatiiveja. Pahaenteinen seremoniamestari johdattelee uuden ajan oopperayleisön teknotripille, jossa laulajat seikkailevat tähtikuvionsa sekoittaneella taivaankannella. Naiskosmonautti lähetetään selvittelemään tilannetta, mutta ajautuukin keskelle rakkauden kolmiodraamaa, hyvän ja pahan taistelua ja maailmankaikkeuden pelastusagendaa. Hengästyttävä 75-minuuttinen esitys on selittämätön yhdistelmä barokin estetiikkaa, joka ammentaa tematiikkansa Kreikan muinaisista mytologioista, gangsta rap-genren tyypillistä koodikieltä ja mahdottoman epälihallisen rakkaustarinan illusionäärisyyttä.
Oopperaa yökerhoihin!
La Furia delle Costellazioni tehtiin alunperinkin joustavaksi ja liikuteltavaksi tuotannoksi, joka taipuu monelle erilaiselle ja -kokoiselle estradille, moderneista teknoklubeista teatterisaleihin. La Furian klubiversio jalkauttaa oopperan epätavanomaiseen ympäristöön, sinne missä dj:t soittavat teknoa ja tanssittavat soittolistoillaan yökerhobailaajia. Konserttimaisessa klubiversiossa yhden laulajan ja yhden tanssijan kombo tulkitsee otannan aarioita, jotka instrumentaaliteknovälikkeet sitovat yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Näin yökerhojen tanssiva diskokansa integroituu osaksi tanssia, laulua ja musiikkia yhdistävää elävää esitystä.
“(Visa) Oscarin retroilevat, kutkuttavat scifi-taustat vievät tutut aariat uusiin ulottuvuuksiin. Essi Luttinen on projektin voimanpesä, antaumuksella eläytyvä ja äänivaroissaan ehtymättömän värikäs.”
“Ooppera Skaalan uhkarohkea hyppy kannattaa: työryhmä musiikista vastanneen Visa Oscarin johdolla on onnistunut luomaan kokonaan uudenlaisen teoksen… Irrotettuna barokin rakenteista ne (aariat) ovat todellista alkuheviä: jäätäviä koloratuurispiraaleja, hurjia hyppyjä ja katarttista tykitystä.” Auli Särkiö, Rondo Classic
Sävellys: Antonio Vivaldi, Visa Oscar
Ohjaus ja lavastus: Janne Lehmusvuo
Valosuunnittelu: Harri Peltonen
Pukusuunnittelu: Tyra Therman
Koreografi: Juanjo Torres
Äänisuunnittelu: Santtu Sipilä
Valokuvat: Christoffer Hilapieli
Kuuntele La Furia 2014:
Sonno, Se Pur Sei Sonno (Tito Manlio)
Zeffiretti che sussurate (Ercole sul Termodonte)
Non fia della vittoria (Ercole sul Termodonte)
Agitata da due venti (Griselda)
Vinta à piè d’un dolce affetto (La Verità in cimento)
Amato ben, tu sei la mia speranza (La Verità in cimento)
Gelosia, tu già rendi l’alma mia (Ottone in villa)
Lo stridor, l’orror d’Averno (Orlando finto pazzo)
Amato ben, tu sei la mia speranza
Anderó, voleró, grideró ( Orlando finto pazzo)
Vedrà l’empia (Ercole sul Termodonte)
Gelosia, tu già rendi l’alma mia
Già lascio la nobil salma (Tito Manlio)
Ho il cor già lascero (Griselda)
Sole degl’occhi miei (Ottone in villa)
Zeffiretti che sussurate